• Historie

• Voetbalvereniging Spijkenisse is een Nederlandse amateurvoetbalclub uit Spijkenisse, opgericht op 1 juni 1946. De thuiswedstrijden worden gespeeld op het Sportpark Jaap Riedijk, dat is vernoemd naar één van de oprichters. Het standaardelftal speelt in de Vierde Divisie.

• Landskampioen

• De groen-witten werden in 1975 Algeheel Amateurkampioen van Nederland door de zondagkampioen Emmen met 1-0 te verslaan. Spijkenisse speelt jaarlijks mee om de bovenste plaatsen in de Eerste Klasse. In 2014 behaalde Spijkenisse het kampioenschap van de Eerste Klasse waarmee promotie naar de Hoofdklasse werd bewerkstelligd. Voor het eerst sinds 2003 zijn de groen-witten weer terug te vinden op dit niveau.

• Heden

• Voetbalvereniging Spijkenisse heeft momenteel rond de 1100 leden en groeit nog jaarlijks in aantal, wat in 2011 leidde tot het nemen van een ledenstop. Sportpark Jaap Riedijk beschikt over zes speelvelden waarvan twee kunstgrasvelden. De vereniging beschikt over een ruime kantine met een sponsorhome, commissiekamer, een aantal vergaderruimtes en achttien kleedkamers. Er is tevens een ruimte voor wedstrijdbesprekingen- en analyses. Het hoofdveld heeft een tribune die plaats biedt aan ongeveer 500 toeschouwers.

• Jeugdopleiding

• Spijkenisse staat al jarenlang bekend om zijn goede jeugdopleiding die de laatste jaren zijn vruchten heeft afgeworpen. De O19 (A1), O17 (B1), O15 (C1) en O13 (D1) spelen in de landelijke Divisies waarin ze het regelmatig tegen Betaald Voetbal Organisaties opnemen. Spelers als Charlison Benschop, George Boateng, Miquel Nelom, Ellery Cairo, Romano Denneboom, Martijn Barto en recent Kevin Felida, Robbert de Vos en Sven Mijnans, braken de laatste jaren door bij hun clubs. Met Daniëlle Kuikstra, Fréderique Nieuwland, Zoï van de Ven, Zenna de Zwart en Iris van Bokhoven zijn er ook oud-Spijkenisservrouwen in het steeds profesioneler wordende Vrouwenvoetbal doorgebroken. Ook de komende jaren wordt verwacht dat er weer een aantal ‘Spijkenissers’ zullen doorbreken in het betaalde voetbal.

• Sinds 2015 is Voetbalvereniging Spijkenisse als partner verbonden aan de Feyenoord Academy

Sinds het seizoen 2017-2018 is de jeugdopleiding door de KNVB erkend en draagt de VV Spijkenisse Academy het predicaat "Regionale Jeugdopleiding"